TERAPIA LOGOPEDYCZNA
Głównym celem zajęć logopedycznych jest umożliwienie dziecku ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi – wyposażonemu w określone możliwości i umiejętności – wyrażanie swoich potrzeb, emocji, zainteresowań, aprobaty, dezaprobaty jako form aktywnego i spontanicznego uczestniczenia w życiu społecznym rodziny, klasy, szkoły. Praca logopedyczna obejmuje w dużej mierze pracę nad rozwojem komunikacji. Opieką logopedyczną objęte są dzieci i młodzież, z różnymi zaburzeniami komunikacji, na wszystkich szczeblach edukacji, również dzieci objęte wczesnym wspomaganiem rozwoju. Terapia prowadzona jest indywidualnie lub grupowo w zależności od potrzeb i możliwości. Terapia obejmuje pracę nad rozwojem, doskonaleniem i korygowaniem mowy uwzględniając poziom rozwoju, stopień i rodzaj zaburzeń. Dla każdego dziecka opracowany jest (w oparciu o diagnozę logopedyczna obejmującą: analizę dostępnej dokumentacji, wywiad z rodzicami, badanie logopedyczne, obserwację pod kątem możliwości wykorzystania w pracy z dzieckiem alternatywnych i wspomagających sposobów komunikacji) indywidualny program terapii logopedycznej. Metody i formy pracy oraz zakres poszczególnych ćwiczeń są dostosowane do wieku, możliwości i potrzeb.
Zajęcia prowadzone są na kilku płaszczyznach:
- Wypracowanie zręcznych i celowych ruchów języka, warg i podniebienia.
- Koordynacja funkcji oddechowych i głosowych – pogłębienie oddechu, rozruszanie przepony, wydłużenie fazy wydechowej, regulowanie siły i długości wydechu – dozowanie strumienia powietrza, zapobieganie arytmii oddechowej.
- Prawidłowe postrzeganie, różnicowanie i kojarzenie wzorców słuchowych.
- Wypracowanie mowy artykułowanej i korygowanie zaburzeń artykulacyjnych – stymulowanie rozwoju mowy werbalnej z wykorzystaniem tradycyjnych metod wywoływania głosek, gestów artykulacyjnych wg metody prof. Jagody Cieszyńskiej.
- Rozwój ekspresji słownej oraz bogacenie słownika biernego i czynnego.
- Formułowanie wypowiedzi słownych.
- Rozwijanie pozawerbalnych form porozumiewania się z wykorzystaniem wspomagających i alternatywnych sposobów komunikacji oraz metody PECS.
- Nauka i doskonalenie umiejętności czytania – z wykorzystaniem np.: Wczesnej Nauki Czytania – metoda symultaniczno – sekwencyjna prof. Jagody Cieszyńskiej.
- Stosowanie metod ułatwiających nawiązanie dobrego kontaktu emocjonalnego z dzieckiem oraz metod pobudzających dziecko do aktywności.
- Stała współpraca z wychowawcami – wspieranie pracy nauczycieli poprzez działania specjalisty – logopedy.
- Stała współpraca z rodzicami, których zaangażowanie jest konieczne dla prawidłowego przebiegu terapii logopedycznej.
Logopedzi pracujący w Specjalnym Ośrodku Szkolno – Wychowawczym w Będzinie:
mgr Agnieszka Dyszy
Godziny pracy w roku szkolnym 2020 – 2021:
mgr Agata Marczykiewicz
mgr Katarzyna Kubanek
mgr Joanna Belter- Czerniak